مجله گالری ساعت درین

ساعت توربیلون چیست؟

اگر قرار است به طور متوسط ​​برای یک ساعت پول زیادی بپردازید، احتمالاً به خرید یک ساعت توربیلون فکر می کنید. ساعت های توربیلون زیباترین ساعت های دنیا هستند. توربیلون توسط یک ساعت ساز به نام آبراهام لوئیس برگه در حدود سال 1795 اختراع شد.

در ساعت های توربیلون، چرخ های بالانس در داخل محفظه دوار تعبیه می شود. با چرخاندن کل مجموعه ساعت با سرعت آهسته (معمولاً یک دور در دقیقه)، توربیلون خطاهای موقعیتی را برای خنثی کردن اثرات گرانش به طور میانگین محاسبه می کند. Tourbillon یک مجموعه شیار مکانیکی است که فقط در ساعت‌های مکانیکی پیشرفته یافت می‌شود.

پس چه چیزی در آن قابل توجه است؟ چرا کسی باید برای ساعتی که از طلای خالص مخلوط با الماس ساخته نشده است، این همه هزینه بپردازد؟ برای درک ماهیت ساعت‌های توربیلون و دلیل قیمت بالای آن، ابتدا باید ساعت مکانیکی را از جعبه آن برای درک دلیل عملکرد صحیح آن بیرون بیاوریم. همراه گالری ساعت درین واچ باشید

ساعت های مکانیکی

انواع مختلفی از ساعت ها وجود دارد اما برای اهداف ما فقط به ساعت های مکانیکی علاقه مندیم. قطعات اصلی که در داخل یک ساعت مکانیکی پیدا خواهید کرد عبارتند از: فنر (به نام فنر اصلی)، مکانیزم چرخ دنده (سه چرخ دنده جداگانه)، چرخ تعادل و چرخ تعادل.

ساعت های مکانیکی را می توان در پیکربندی ها و سبک های مختلف مونتاژ کرد اما چهار تفاوت بین آنها وجود دارد:

  • فنری که به صورت دستی یا خودکار تنظیم می شود و انرژی مورد نیاز را تامین می کند. این انرژی از چرخ دنده ها و سپس فلایویل عبور کرده و با فشار به چرخ منتقل می شود.
  • چرخ تعادل که به آن چرخ تعادل (یا به سادگی چرخ تعادل) می گویند، شبیه آونگ موجود در ساعت های قدیمی است زیرا ابزاری که زمان را اندازه گیری می کند حرکت نوسانی آن است.

ساعت مکانیکی یکی از مهم ترین اختراعات به حساب می آید اما این ساعت ها کامل نیستند. یکی از دلایل اصلی آن اتلاف انرژی قابل توجه در حین کارکرد این ساعت هاست که به دلیل انتقال انرژی بسیار زیاد بین دنده های آن اجتناب ناپذیر است. علاوه بر اتلاف انرژی، اجزای مکانیکی با وجود سطح بالایی از ایمنی طراحی، تحت تأثیر گرانش، مغناطیس، دما و سایر نیروهای خارجی قرار می گیرند.

همه این عوامل باعث می شود که دقت این ساعت ها به مرور زمان کاهش یابد. با استفاده از مواد و طرح های مختلف، برخی از این مشکلات کاهش یافت اما مشکل گرانش همچنان یک مشکل همیشگی پیش روی تمام ساعت سازان بود. به دنیای توربیلون ها خوش آمدید.

ماهیت سازنده ساعت‌های توربیلون چیست؟

Tourbillon یک لانه مکانیکی پیشرفته است که در درصد کمی از ساعت های لوکس یافت می شود. در یک ساعت توربیلون، چرخ های تعادل در داخل محفظه چرخان نصب می شوند. با چرخاندن کل مجموعه ساعت با سرعت آهسته (معمولاً یک دور در دقیقه)، Tourbillon حرکت گرانش را متعادل می کند و آنها را خنثی می کند و به این ساعت ها اجازه می دهد تا به درستی کار کنند و عملاً نوسانات زمان را حذف می کند. Tourbillon یک لانه مکانیکی است که فقط در ساعت های مکانیکی پیشرفته یافت می شود.

از منظر مهندسی و ساعت سازی، یک ساعت توربیلون یک دستاورد چشمگیر است. این ساعت ها زیبا، جذاب و ظریف هستند. بسیاری از علاقه مندان و مجموعه داران ساعت، این ساعت ها را اوج صنعت ساعت سازی می دانند و برای بسیاری از مردم این ساعت ها «قدیس» یا به عبارتی تقریباً دست نیافتنی هستند که به مجموعه خود اضافه کنند.

تاریخچه مختصر ساعت‌های توربیلون

ساعت توربیلون توسط آبراهام لوئیس برگه، ساعت ساز فرانسوی در اواخر قرن هجدهم اختراع شد و به دلیل نیروی گرانش، چرخ طیار بسته به موقعیت مکانی آن، عملکردهای متفاوتی دارد. اگر ساعت برای مدت طولانی در همان حالت گیر کرده باشد، مثلاً در جیب شلوار صاف بماند، اثر جاذبه حرکت آن را تغییر می دهد. به همین دلیل، ساعت نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارد.

برگیت که از تأثیر جاذبه بر ساعت هایش ناامید شده بود، راه حلی هوشمندانه ارائه کرد. او چرخ های تعادل را در یک اتاق به طور مداوم در حال چرخش قرار داد تا گرانش طبیعی به طور مساوی توزیع شود. راه حل او کامل نبود (به گفته برخی از مردم امروز اصلاً یک راه حل نیست) اما در آن زمان راه حلی منحصر به فرد و مؤثر بود.

از زمان وجود Breguet، ساعت سازان دیگر بوده اند طرح های اصلی خود را به نمونه هایی مانند توربیلون های دو محوره و سه محوره تبدیل کرده است. در ساعت های مدرن، توربیلون ها اغلب غیر ضروری هستند. Breguet از فناوری، علم و مواد موجود در دسترس ساعت سازان امروزی بهره ای نبرد. بسیاری از ساعت سازان، به ویژه در صنعت ساعت سوئیس، هنوز از توربیلون استفاده می کنند. این ساعت های مدرن اغلب دارای یک پنجره در جلو هستند تا توجه را به توربیلون داخل آن جلب کنند اما امروزه توربیلون ها فقط این کارکرد را دارند که جلب توجه می کند.

چرا ساعت‌های توربیلون اینقدر گران‌قیمت هستند؟

اگر توربیلون‌ها در ساعت‌های مدرن هیچ عملکردی ندارند چرا شرکت‌ها برای آن‌ها هزینه زیادی می‌گیرند؟ به زبان ساده: آنها می توانند.

مانند بسیاری از چیزها در صنعت کالاهای لوکس، ارزش یک ساعت توربیلون مدرن بر اساس عملکرد آن نیست، بلکه بر اساس سبک و پیچیدگی آن است. توربیلون یک دستگاه فوق العاده پیچیده است که معمولاً از 40 قسمت مجزا تشکیل شده است و به مهارت قابل توجهی نیاز دارد. دلیلی وجود دارد که چرا اکثر ساعت های توربیلون در سوئیس ساخته می شوند.

برای سال‌های متمادی، ارزان‌ترین ساعت‌های توربیلون موجود در بازار بین 40000 تا 50000 دلار بودند، برای مثال Alpina’s Extreme Tourbillon Regulator به قیمت 52500 دلار فروخته می‌شد، در حالی که بسیاری از ساعت‌های توربیلون هنوز 100000 دلار قیمت دارند.

این قیمت برای ساعتی است که عملا بی فایده ترین چیزی است که تا به حال می پوشید. با این حال، در دهه گذشته، تحولی در صنعت ساعت ایجاد شده است و مطابق با روند فعلی صنعت، انقلابی در صنعت آسیا در حال وقوع است.

آیا می توان ساعت توربیلون را با قیمت پایین خریداری کرد؟

قبل از پرداختن به آن، باید تأکید کرد که «استطاعت» یک اصطلاح نسبی است.

با دانستن این موضوع، ساعت ساز معروف سوئیسی TAG Heuer اولین ساعت توربیلون مقرون به صرفه خود را در سال 2016 تولید کرد و مدل 15000 دلاری Heuer-02T (همانطور که گفتیم نسبتاً مقرون به صرفه است) را معرفی کرد. برای ساعت سازان قدیمی مانند TAG Heuer، تولید Heuer-02T نشانه مطمئنی از تغییر در صنعت ساعت سازی بود. اگر به دنبال ساعت‌های توربیلون در فروشگاه‌های معتبر آنلاین ساعت از جمله Chrono24 باشید، متوجه خواهید شد که بعید است ساعتی با قیمت کمتر از ده‌ها هزار دلار پیدا کنید.

با این حال، واضح است که TAG Heuer اولین شرکتی نیست که یک ساعت توربیلون مقرون به صرفه ارائه می دهد. شرکت های ساعت سازی چینی در تولید این ساعت ها در دهه گذشته از آنها پیشی گرفته اند.

اولین ساعت‌های توربیلون چینی عمدتاً از طراحی سوئیسی برخوردار بودند و همچنان قیمت‌های چهار رقمی داشتند که دقیقاً انتخاب ایده‌آلی برای خریداران ساعت‌های میان‌رده نبود.

طی ده سالی که اولین ساعت های توربیلون مقرون به صرفه به بازار آمد، فناوری پیشرفت کرده و مقرون به صرفه تر شده است.

امروز می توانید ساعتی با قیمت 500 تا 700 دلار تهیه کنید. در جامعه ساعت سازی بحث های زیادی در مورد امکان طبقه بندی ساعت های مقرون به صرفه در دسته ساعت های توربیلون وجود دارد. او همچنین این استدلال منفی را مطرح کرد که اگرچه مکانیسم پیچیده این ساعت‌های لوکس ممکن است به شگفتی‌های مهندسی مکانیک مرتبط نباشد اما ارزش آن‌ها به این دلیل است که همه ساعت‌های کار در یک محفظه چرخشی قرار دارند و در حرکت دائمی هستند.

آیا ساعت های ارزان قیمت توربیلون کیفیت خوبی دارند؟

اینکه آیا شما ساعت توربیلون ارزان قیمت خود را دوست دارید، بستگی زیادی به این دارد که آن را برای چه چیزی می خرید. اگر این تصور اشتباه دارید که ساعت های توربیلون دقیق ترین ساعت های موجود در بازار هستند، دلیل شما برای خرید ساعت توربیلون اشتباه است.

بیشتر ساعت‌های غیرمکانیکی موجود در بازار دقیق‌تر هستند (از ساعت‌های ارزان‌تر توربیلون). اگر دقت بالایی می خواهید، به سراغ ساعت اتمی بروید

اگر دلیل اصلی علاقه شما به ساعت های توربیلون ظاهر عالی آنهاست که مطمئناً همینطور هستند، خرید ساعتی مقرون به صرفه میل شما را برآورده می کند.

اگر هدف شما صرفاً خرید ساعت سوئیسی است، با این منطق می توانید هر نوع ساعت سوئیسی دیگری بخرید زیرا سوئیسی ها برخی از گران ترین و زیباترین ساعت های موجود در بازار را می سازند. اگر نگران هزینه یک ساعت نیستید اما جذب ساعت توربیلون شده اید، به سراغ این برند سوئیسی بروید اما بقیه، استراحت کنید، زیرا یک ساعت توربیلون قطعاً بیشتر از آپارتمان شما ارزش ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *