مجله گالری ساعت درین

آیا ساعت مچی آهن ربا دارد؟ چگونه آهن‌ربا باعث خراب‌شدن ساعت می‌شود؟

آیا ساعت مچی آهن ربا دارد؟

آهن ربا چگونه ساعت را از بین می برد (برای جلوگیری از این امر چه کاری می توان انجام داد)؟

از آغاز عصر الکترونیک، مغناطیس به دشمن رایج ساعت های مکانیکی ساده و بی ادعا تبدیل شده است. به محض اینکه کرونومترها از جیب به مچ دست پس از جنگ جهانی دوم مهاجرت کردند، مشکلات ناشی از شوک، آب، گرد و غبار و گل حل شد اما نزدیک بودن دستگاه به موتورهای الکتریکی یا آهنرباهای بسیار کوچک همچنان مشکلاتی را برای اجزای کوچک موجود در جیب شما ایجاد می کند. اگر ساعت شما سریع، کند یا به طور کامل کار نمی کند، به احتمال زیاد آهنربا مقصر است.

امروزه این امر تا حد زیادی به دلیل گسترش تلفن های همراه، بلندگوهای کامپیوتر و تلویزیون، اجاق های مایکروویو، گردنبندهای مغناطیسی، قلاب های کیف، سشوار، تیغ های برقی، یخچال های مغناطیسی و فریزرها است. … همه این دستگاه ها از آهنرباهای قوی یا قطعات سیم محکمی تشکیل شده اند که با عبور جریان الکتریکی از آنها (موتور الکتریکی پایه) میدان مغناطیسی ایجاد می کنند.

آیا ساعت مچی آهن ربا دارد؟

سازندگان این مبارزه را به آهنرباها واگذار نکردند اما آنها کار بزرگی انجام دادند. از سلول های مینیاتوری فارادی گرفته تا آلیاژهای بسیار پیشرفته و اخیراً جایگزینی فلز با سیلیکون، همه اینها بخشی از اقدامات ضد مغناطیس هستند، مشابه اقدامات مربوط به ساعت های ضد آب، که اکنون به یک مسابقه تسلیحاتی تبدیل شده اند.

چرا آهنرباها برای ساعت مضر هستند؟

میدان های مغناطیسی به طور دائم به ساعت آسیب نمی زند. برعکس، بر دقت آن تأثیر منفی می گذارد یا ساعت را کاملاً از کار می اندازد. این عمدتا به دلیل ضعف فنر تعادل است که برای کنترل عملکرد مکانیکی ساعت، چهار بار در ثانیه فشرده و شل می شود. این فنر مارپیچ از آلیاژ فلزی ساخته شده و به ضخامت یک مو است و در اثر امواج مغناطیسی روی خود فرو می ریزد. این کار باعث می شود ساعت سریعتر یا کندتر کار کند یا حتی از کار بیفتد.

قطعات فولادی ساعت نسبت به امواج مغناطیسی حساس تر هستند و قرار گرفتن در معرض امواج مغناطیسی می تواند میدان مغناطیسی در موتور ایجاد کند و باعث ادامه مشکل شود.

چگونه ساعت ها با مغناطیس مبارزه می کنند؟

ساعت‌ها از قرن نوزدهم با مغناطیس مبارزه می‌کنند. تا دهه 1940، شرکت‌های ساعت در حال آزمایش موادی بودند که می‌توانستند به جای فولاد از آهن و برنج برای اجزای موتور ساعت استفاده کنند. پیدا کردن منشاء دقیق ساعت های مچی ضد مغناطیسی دشوار است. اما نشانه های زیادی از فرار غیر مغناطیسی از پالادیوم وجود دارد که اولین بار توسط چارلز آگوست پیلارد در اواسط دهه 1880 ثبت شد.

IDWC در سال 1888 توانست ساعتی غیر مغناطیسی برای شرکت ساعت غیر مغناطیسی شفوزان تولید کند. چرخ تعادل، فنر تعادل، چرخ تعادل و بدنه پایه از آلیاژ پالادیوم، برنج و عقربه ها از طلا ساخته شده است. سپس، در سال 1896، آقای. چارلز ادوارد گیوم آلیاژی مبتنی بر نیکل (آهن-نیکل-کربن-کروم و کروم) به نام اینوار کشف کرد. این آلیاژ در صدر فهرست بلندبالایی از آلیاژهای ضد مغناطیسی قرار دارد که شامل Nivarox (آهن-نیکل-کروم-تیتانیوم-بریلیم) و Glokidor (آلیاژ بریلیم-برنز) می شود. هر دوی این محصولات امروزه به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. اما آنها به طور کامل از ساعت در برابر امواج مغناطیسی محافظت نمی کنند.

پس از آن، نوبت به اختراع IDW دیگری می رسد که با استفاده از مواد بسیار رسانا یا رسانای مغناطیسی از موتور محافظت می کند. ساعت Mark 11 محصول مشترک IDWC و Jaeger-LeCoultre برای خلبانان RAF طراحی شده است. دستگاه این نوع ساعت بر روی ورقه ای از آهن نرم قرار می گیرد. آهن نرم حاوی کربن کمی است که به راحتی مغناطیسی می شود.

این نوع قفس مانند قفس فارادی عمل می کند و میدان مغناطیسی ناشی از دستگاه ها و تجهیزات داخل قفس را منحرف می کند. این روش استاندارد ساخت ساعت از دهه 1950 بوده است. ساعت Rolex Milgauss که به دلیل مقاومت 1000 گاوس نامگذاری شده است و ساعت مهندس IDWC از معروف ترین این ساعت ها هستند.

اخیراً، در دهه 2000، ساعت‌سازان با کارهای خلاقانه Patek Philippe، Rolex، Swatch Group، Dibetone و Ulysses Nardin توجه خود را به علم مواد معطوف کردند. حتی آلیاژهای فلزی غیرفلزی با نویز بالا، اجزای ویفر سیلیکونی کاملاً مغناطیسی ساخته شده در آزمایشگاه‌های تمیز و الماس‌های پرورشی از جمله مراحل هستند. استفاده از اجزای سیلیکونی در چرخه‌های ساعت توسط حق امتیازی محافظت می‌شود که در سال 2021 منقضی می‌شود. بنابراین انتظار می رود بسیاری از برندها در آینده نزدیک از این فناوری استفاده کنند

تا به امروز، امگا تنها برند ساعتی است که استانداردهای جدید انعطاف پذیری مغناطیسی را در ساعت های خود رعایت می کند. موسسه سوئیس مغناطیسی متاز تایید می کند که ساعت Master Chronometer این برند می تواند در میدان های مغناطیسی تا 15000 گاوس کار کند.

آشنایی با لغات تخصصی مرتبط با صنعت ساعت

یکی از مشکلاتی که افراد مختلفی که می خواهند از ساعت های خود در برابر امواج مغناطیسی محافظت کنند با آن مواجه هستند وجود سیستم های گیج کننده شماره گذاری و نبود دستورالعمل های کاربردی است. چگونه می دانید آهنربا چقدر قوی است؟ گاوس دیگر چه می گوید؟

استاندارد بین المللی ISO 764 مقاومت مغناطیسی اولیه ساعت را تعریف می کند. آنها باید در برابر قرار گرفتن در معرض میدان مغناطیسی جریان مستقیم 4800 آمپر بر متر – تقریباً قدرت یک آهنربای یخچال – مقاومت کنند و دقت کمتر از 30 ثانیه در روز را حفظ کنند که زیاد نیست.

حتی گیج کننده تر، دو روش اصلی برای اندازه گیری قدرت میدان مغناطیسی وجود دارد و ساعت سازان از هر دو استفاده می کنند. قدرت خالص میدان مغناطیسی بر حسب آمپر بر متر اندازه گیری و بر حسب A/m بیان می شود. با این حال، اکثر برندهای ساعت مقاومت خود را در برابر مغناطیس با استفاده از واحدهای گاوس اعلام می کنند.

 آیا ساعت مچی آهنربا دارد؟

این واحدها مقیاسی هستند که قرار گرفتن در معرض میدان مغناطیسی را با در نظر گرفتن نفوذپذیری مغناطیسی مواد اندازه گیری می کنند. از نظر فنی، این چگالی شار مغناطیسی نامیده می شود و در تسلا نیز اندازه گیری می شود (1 تسلا = 10000 گاوس). گفتیم گیج کننده است. آنچه شما باید بدانید این است که واحدها قابل تبدیل هستند. 4800 A/m تقریباً 60 گاوس است. 1000 Gauss حدود 80000 A/m و 15000 Gauss (قدرت اسکنر MRI) حدود 1.2 m A/m است.

پس چگونه می توان از قرار گرفتن در معرض امواج مغناطیسی جلوگیری کرد؟ آهنرباها همه جا هستند. آخرین مدل های آیپد پرو از جمله مدل 102 نیز دارای آهنربا هستند. هارد دیسک ها، هدفون ها، گیربکس ها و گیتارهای الکتریکی تنها چند نمونه از دستگاه های رایج با آهنرباهای کوچک اما قدرتمند نئودیمیوم هستند که به عنوان آهنرباهای خاکی کمیاب شناخته می شوند. این آهنرباها قوی هستند.

یک آهنربا به اندازه یک سکه می تواند 9 تا 10 کیلوگرم اجسام را از روی زمین بلند کند. بیشتر آنها بسیار کوچک هستند و قدرت میدان مغناطیسی آنها به سرعت تا چند سانتی متر کاهش می یابد. اگر تا به حال با آهنربا بازی کرده باشید، می دانید. برای محافظت از این دو جریان، ساعت خود را نزدیک چیزی که دارای آهنرباهای قوی است قرار ندهید و قبل از نزدیک شدن به یک موتور الکتریکی در حال کار دو بار فکر کنید.

این برای شما چه معنی دارد؟

تشخیص وجود مغناطیس در محیط خانه آسان است. اگر فکر می کنید ساعت شما کمی سریع یا کند کار می کند، آن را نزدیک قطب نما قرار دهید. اگر سوزن قطب نما حرکت کند، ساعت شما مغناطیسی می شود. نگران نباشید، این وضعیت هرگز دائمی نبود. هر مرکز خدماتی دارای یک دستگاه گاز زدایی است که ساعت شما را در چند دقیقه روی آن قرار می دهد.

این دستگاه به طور تصادفی سطح هر ذره مغناطیسی را با تغییر سریع و متناوب جریان الکتریکی آن از بین می برد. به بیان ساده، میدان های مغناطیسی زمانی ایجاد می شوند که الکترون های باردار در یک راستا قرار گیرند. این هر میدان مغناطیسی را از بین می برد.

مگر اینکه ساعتی با سطحی از مقاومت مغناطیسی (مانند ساعت خلبانی IDWC با قاب پشتی مهر و موم شده) یا مدلی با چرخ ساعت سیلیکونی ندارید، سعی کنید از حرکت اسپیکر در خانه جلوگیری کنید. یک ساعت مکانیکی روی مچ دست شما قرار دارد. دستانت بسته است آن را روی آیفون خود قرار ندهید، اما زمانی که برای تصویربرداری به بیمارستان می روید آن را بردارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *